samen naar onze dromen

iedereen die we tegenkomen heeft dromen en wij kijken altijd naar elk individu om te zien hoe wij hen verder kunnen helpen, in welke richting dan ook zij zelf willen gaan. omdat dit per persoon verschilt, is het alleen te beschrijven door voorbeelden. voor alle ontvangers van onze maaltijden en voedselpakketten voorzien we hun eerste levensbehoefte: gezond eten. als dat in orde is mogen ze beginnen om een transitie te maken van “surviving” naar “thriving”. 

voor een cliënt in haar laatste levensfase, konden we haar de ervaring van warmte geven door ons sociale netwerk te  vragen haar kaarten te sturen. we hebben ook een groepsapp gemaakt waar ze gewoon kon chatten, om hulp te vragen en niet eenzaam te moeten voelen aan het eind van haar leven. het mooist is, wij hebben haar ook kunnen helpen met het vervullen van een laatste wens om naar het strand te gaan met stichting ambulance wens.

een andere cliënt zat meer dan een jaar lang met een  gat in haar voordeur omdat de politie daarin had getrapt. helaas namen weder de politie nog haar huisbaas de verantwoordelijkheid om de deur te repareren en onze cliënt was niet in de staat om voor de reparaties te kunnen betalen. na wat lobbyen heeft de woningcorporatie uiteindelijk besloten om de reparatiekosten te betalen en nu heeft onze cliënt weer een menswaardige voordeur. 

tamara, huidige manager van onze logistieke team, begon ook als crisiscatering cliënt. toen een van onze bezorgers haar een wekelijkse voedselpakket brachte, begonnen ze met elkaar te praten. door het gesprek werd het helder dat ze allebei een achtergrond in verslaving hadden en de bezorger stelde voor om samen naar een NA meeting te gaan. dit hielp nathalie om een steunende sociale netwerk op te bouwen en op een gegeven moment wild ze ook aan de slag om anderen te helpen, net zoals zij door ons was geholpen. nu wordt ze opgeleid als onze eerste rijinstructeur binnen het rijless is more project, dat ze uiteindelijk zelf aan de slag als zzp’er kan om haar dromen uit te leven.  

een ander voorbeeld is paul, die ook begon als crisiscatering cliënt. elke dag klopten we op zijn deur met een warme maaltijd en een glimlach. paul was middenin een depressie en toen waren we het hoogtepunt van zijn dag. door elke dag een praatje met paul te hebben konden wij hem beter leren kennen en zijn nieuwsgierigheid opwekken. op een dag vroeg hij “waar komen eigenlijk deze maaltijden vandaan?” en de volgende dag stond hij in onze keuken, helemaal naar zijn zin aan het afwassen. door bij ons te werken mocht paul meer structuur in zijn dag vinden en kon hij weer zijn werkritme opbouwen. en nu, met een leeftijd van 62 jaar heeft paul een vaste baan begonnen waardoor hij elke dag weer een reden heeft om op te staan. 

ook binnen onze organisatie proberen we onze medewerkers de ruimte te geven om naar hun dromen te werken: neem bijvoorbeeld lloyd, onze vrijwillige chefkok. drie jaren geleden kwam lloyd bij ons vrijwilligerswerk doen. hij was net afgekeurd van werk als verpleegkundige door een aantal blessures die zijn werkmogelijkheden heeft verhinderd. hij zocht een nieuwe uitdaging en bij ons mocht hij zijn passie voor eten en koken ontdekken. op een sociale vlak ging het ook niet goed – fabian had amper contact met zijn zoon en weinig vrienden. door zijn werk bij ons kon fabian meerdere mensen leren kennen om zijn sociale netwerk op te bouwen, waardoor hij ook de sociale vaardigheden kon ontwikkelen om contact met zijn zoon weer op te nemen. in september gaat fabian beginnen met de opleiding zelfstandig werkend kok, dat hij verder in de horeca mag gaan werken. 

een ander voorbeeld is maria, stagiaire kok en officieel gediagnosticeerd met een verstandelijke beperking. jaren lang hebben haar ouders gezegd dat ze niks wordt en dat ze beter geen opleiding zou doen omdat ze sowieso niet gaat slagen. maria kwam naar ons toe omdat ze toch een opleiding heel graag wilde volgen en zocht een plek waar ze extra ondersteuning kon krijgen met haar studie. na twee jaren stage lopen bij hotspot hutspot heeft maria tot nu toe alle examens gehaald en ze heeft de sociale en professionele vaardigheden ontwikkeld dat ze de lunch zelfstandig aan kan op onze locatie in schiedam. 

a propos schiedam – dat was ook een droom; een droom van michelle, een van ons managers. toen michelle binnenkwam zat ze helemaal niet goed in haar vel. op school was michelle vaak gepest en dit heeft haar belast met een heftige rugzakje later in haar leven. michelle begon als stagiaire bak en banket en groeide snel op tot floormanager in onze voormalige locatie in lombardijen. toen waren we een sociale restaurant – met gasten en lunch/avondeten – en ze zei “hee, ik wil een andere hotspot hutspot hebben…maar voor bakken in plaats van koken”. vijf jaren later is michellen nu locatieleider van onze locatie in schiedam, waar de focus op brood en gebak ligt, en waar michelle en haar team meerdere mensen verder kunnen krijgen.

bovendien zijn we op dit moment in samenwerking met de verschillende wijkteams in rotterdam om te kijken hoe we onze crisiscateringcliënten in beeld kunnen krijgen en hen verder kunnen helpen dat ze ons niet meer nodig hebben.